Kickstarter-logo

OP KICKSTARTER EIND JANUARI 2018

 

Het is tijd om te gaan slapen. Ik ga met mijn dochter (Lotte) naar de slaapkamer, pyjama aan, nog even naar de wc en daarna tandjes poetsen. Terwijl Lotte knus tussen de lakens duikt, neem ik haar favoriete boekje om er nog wat uit voor te lezen. Stilletjes aan vallen haar oogjes toe. Ik geef nog een lief zoentje op de wang en sluit zachtjes de deur van de kamer. Wanneer ik uit de kamer verdwenen ben, komen de dromenvangers tevoorschijn, om ervoor te zorgen dat Lotte goed kan slapen. Zoals elke nacht gaan deze dromenvangers voor Lotte goede dromen vangen, haar nachtmerries verjagen en er ook voor zorgen dat ze niet wakker kan worden van de monsters onder haar bed. Dit alles moet de dromenvangers lukken voor de zon terug opkomt, want wanneer Lotte wakker wordt en niet genoeg goede dromen heeft gehad, is ze de hele dag slecht gehumeurd! Dat wil ik niet.

20171104_024345.jpg

Ja, als dromenvanger heb je een hele verantwoordelijkheid, daar je er heel de nacht over moet waken dat de slaper een goede nachtrust heeft. Dit spelletje is coöperatief, dit wil zeggen dat alle deelnemende dromenvangers met elkaar mogen overleggen en dat alle gegeven informatie bekend is voor alle spelers.

Er zijn 2 fasen die elke dromenvanger moet doorlopen alvorens de volgende dromenvanger zijn beurt kan afwerken.

  1. Droom fase: Hier ga je tot max. 2 actiepunten spenderen:

    1. Kaarten ruilen met andere dromenvangers.
    2. Een goede droom vangen (licht blauwe omranding)
    3. Een nachtmerrie vangen (licht rode omranding)
    4. Een monster vangen (groene omranding)
  1. Nachtfase: Hier moeten de volgende stappen in volgorde worden afgehandeld:

    1. Tijd vooruit zetten.
    2. Monsters vallen aan (optioneel).
    3. Nieuwe dromen leggen in het droomlandschap.
    4. Nachtmerries steken gelijkgestemde nachtmerries aan.

Detaillering van de droomfase:

Hier bespreek ik enkel het vangen van dromen, nachtmerries & monsters.

  1. Wanneer een dromenvanger een goede droom vangt, worden zijn krachtkaarten met dezelfde symbolen samen met de goede droom afgelegd. De droomindicator op het slaapkamerbord wordt 1 positie naar links verschoven. Staat er op deze droomkaart een schatkist, dan krijg je een schatkistkaart. Deze moet je wel direct tijdens je beurt uitvoeren anders vervalt ze. Een schatkistkaart kan je een bepaald voordeel opleveren, zoals bv. de kracht van monsters verminderen, tijd winnen, een nachtmerrie verwijderen uit het droomlandschap, enz.
  2. Wanneer een nachtmerrie wordt gevangen, moeten ook dezelfde symbolen als op de nachtmerriekaart worden afgelegd. Verder gebeurt er niets.
  3. Wanneer een monster moet gevangen worden, moet je 3 krachtkaarten hebben met dezelfde symbolen als op de monsterkaart. Om het monster te vangen, moet je dobbelen en het getal rechtsboven op de monsterkaart evenaren ofwel hoger gooien. Monsterkaart wordt afgelegd en verder gebeurt er niets.

Dream Catcher - componenten

Detaillering van de nachtfase:

  1. De tijdindicator wordt een plaats vooruit gezet. Wanneer je hierbij een monster tegenkomt, treedt de 2de stap “monsters vallen aan” in werking, anders kan deze stap overgeslagen worden.
  2. Wanneer monsters aanvallen, neem je de bovenste kaart van de monsterstapel en legt deze onder het bed … het symbool links bovenaan geeft aan waar het monster trek in heeft. Alle goede droom kaarten met dat zelfde symbool die zich in het droomlandschap bevinden, moeten worden afgelegd.
  3. Wanneer dat gebeurd is, kunnen er nieuwe dromen in het droomlandschap gelegd worden. De 3de en 4de stap kunnen elkaar overlappen!!! Er ligt bij de set-up een grid van 3 bij 3 (9 droom- en/of nachtmerrie kaarten). Elke lege plek die door het vangen van een goede droom/nachtmerrie of door een monsteraanval is ontstaan, moet terug worden opgevuld met dromen en/of nachtmerries. Bij het opvullen van het droomlandschap moet er begonnen worden bij positie 1 (links bovenaan) en geëindigd wordt er natuurlijk bij positie 9 (rechts onderaan). Als er bij het opvullen een goede droom wordt gelegd, is er niets aan de hand. Maar wanneer er een nachtmerrie (actief) wordt neergelegd, treedt stap 4 in werking; “Actieve nachtmerrie steekt gelijke nachtmerries aan”.
  4. 2 mogelijkheden:
    1. Actieve nachtmerrie heeft orthogonaal minstens 1 gelijk symbool: dan neem je al deze nachtmerrie kaarten weg en zet je de nachtmerrie indicator het aantal plaatsen, van de zojuist afgelegde kaarten, vooruit.
    2. Actieve nachtmerrie heeft orthogonaal geen gelijk symbolen: dan moet je de actieve nachtmerrie kaart wisselen met de aangrenzende kaart die overeenstemt met de richting die de pijl op de actieve nachtmerrie kaart aangeeft. Zijn de kaarten gewisseld, wordt nog 1x gekeken of er gelijke symbolen orthogonaal grenzen aan deze actieve nachtmerrie.

Zo worden er nieuwe dromen/nachtmerries in het droomlandschap geplaatst tot er terug 9 kaarten liggen. Van zodra dat gebeurd is, is de nachtfase voorbij en kan de volgende dromenvanger zijn 2 fases doorlopen.

Enkel wanneer ze Lotte voldoende goede dromen hebben kunnen geven tijdens haar slaap, kunnen de dromenvangers tevreden zijn over hun geleverde werk. Dromenvangers verliezen de strijd wanneer er een 3de monster onder het bed zit, of wanneer de indicator van de nachtmerries helemaal links staat of wanneer de tijd indicator op het zonnetje komt.

Conclusie:

Ik heb het spelletje nu een aantal keren gespeeld en hou enorm van het coöperatieve aspect. Lekker samenwerken om een gezamenlijk doel te bereiken. Door de eenvoudige opzet van de regels, (uitgezonderd dan nieuwe dromen toevoegen tijdens de nachtfase), loopt het spel heel vlotjes. Je kan lekker met elkaar overleggen over de te volgen strategie, maar doordat je beperkt bent tot 2 actiepunten per beurt gaat het kiezen wat je in je beurt het best gaat doen erg vlot.

Ook is het leuk dat iedere dromenvanger een karakterkaart krijgt met een speciale eigenschap die hij/zij tijdens zijn beurt kan toepassen. Dit kan zijn bv. een 3de actie doen, gelijke kaarten afleggen om tijd te winnen, een monster- of droomkaart bekijken, enz. Ook zijn er verschillende slaapkamers met een oplopende moeilijkheidsgraad.

Voldoende variatie dus om het spelletje keer op keer te spelen en het slapende kind die verdiende nachtrust te gunnen.

MAAR die variatie kan ook een nadeel zijn, daar je bij het verslagen van monsters afhankelijk bent van je dobbelsteenworp. Dat is puur geluk. In alle sessies die we tot op heden gespeeld hebben, (4x), hebben we telkens verloren door het teveel aan monsters. Het gooien van dobbelstenen is ons niet gunstig gezind in dit spelletje, wat wel tot bepaalde frustratie kan leiden.

Verder oogt het spelletje heel mooi, met knappe illustraties. Op Spiel Essen stelde ik mezelf de vraag of het niet iets te meisjesachtig was. Ik weet het niet, misschien wel … maar bij het spelen valt dit volledig weg.

Is het een makkelijk spel? Nee; het oogt mooi, lief en aanlokkelijk maar kan voor kinderen toch een harde dobber zijn om te kraken. Want je verwacht je eigenlijk niet aan zulk een “hard” spel. Een spel dat niet evident is om te winnen.

Met dank aan Ann Geeraerts & Play Nation Games

20171116_225013