Meer info over het spel kan je vinden op de kickstarter pagina, alsook op hun website en FB pagina.
De campagne op kickstarter loopt nog tot 15 februari 2018.
Wil je je een beter beeld kunnen vormen van het spel, dan kan je ook een kijkje nemen op hun You Tube-kanaal.


Ik vraag me eerlijkheidshalve af of “Seize The Bean” een grappige verwijzing is naar “Seize The Day”? Je weet wel, de beruchte latijnse quote: “Carpe Diem”.
Zou anders wel een mooie gedachte zijn: “Genieten van vandaag – genieten van je koffie”.
Mocht je het je afvragen: Nee, ik drink zelf geen koffie, ik vind het afschuwelijk smaken. Sorry koffieliefhebbers!

Maar in dit thematisch spel geniet ik er wel van!

Het uitnodigende artwork van de doos geeft me kriebels om ze te openen. Het spel vraagt echt om bekeken en gespeeld te worden.
Wat mij het meeste aantrekt, zijn de mooie kaarten, geïllustreerd door Mario Fernández García-Pulgar. Deze illustrator verdient, wat mij betreft toch, een speciale vermelding. Zelfs na 6 speelsessies ben ik het nog steeds niet beu om naar het artwork op de kaarten te kijken. De niet vanzelfsprekende illustraties op elke kaart doen het spel meer tot leven komen en slepen je mee naar een koffiebar waar je ook soortgelijke mensen tegen het lijf kan lopen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Genoeg over de kaarten, … wat te zeggen over de andere componenten?
20180130_183623Ook deze zijn van uitstekende kwaliteit en zeer uitnodigend. De mooie koffiebonen lijken net echt, de melkpakken zijn schattig en ook de suikerklontjes spreken tot de verbeelding.In de spelregels is er spraken van een groene boon, maar deze heb ik niet terug gevonden in mijn review copy.

Hebben we deze componenten echt nodig om het spel te spelen? Nee, helemaal niet eigenlijk, maar het oog wil ook wel eens wat hé.

Het spelverloop is vrij simpel en kan soms wat repetitief aanvoelen. Maar is dat niet met de meeste spellen die je speelt of zelfs in het echte leven? Voila, genoeg filosofie.

Door de eenvoud van de verschillende fasen in het spel, is het zeer toegankelijk voor elke type speler. Dit is wat ons te doen staat:
Elke dag (ronde) heeft 4 fasen, welke ik in het kort zal beschrijven(Indien je toch meer zou willen weten over de spelregels verwijs ik je door naar de kickstarterpagina of naar mijn samenvattende spelregels).

  1. Elke dag, (uitgezonderd de 1ste dag), begint met het BEDIENEN VAN KLANTEN. Bediende klanten geven je soms een goede beoordeling. Klanten die niet bediend worden, worden boos en kunnen je een slechte beoordeling geven. Dat willen we niet, toch? Wanneer de klant bediend is, wordt zijn/haar speciale vaardigheid geactiveerd.
  2. Na het bedienen van de klanten gaan we over tot het nemen van ACTIES. Elke speler heeft 2 actie meeples tot zijn/haar beschikking, die kunnen ingezet worden op 6 verschillende actielocaties. De eerste 3 acties zijn het scheppen van koffiebonen, het nemen van melkpakken of het nemen van suikerklontjes. De volgende 3 acties zijn het lokken van klanten, goederen opslaan of opwaardering opslaan. Belangrijk: wanneer je een actielocatie activeert en er liggen product- en/of opwaarderingskaarten naast, worden ook deze symbolen geactiveerd.
  3. Via de MOND-TOT-MONDRECLAME willen we te weten komen of onze koffiebar gekend is in de straten van de stad. In de stad wandelen namelijk potentiële klanten die je naar jouw bar kan lokken. Dit kan echter alleen als het symbool van die klanten overeenstemt met de symbolen op jouw product- of opwaarderingskaarten. Wanneer er geen mond-tot-mondreclame is gemaakt over je bar, zullen er dus ook geen nieuwe klanten komen.
  4. Het wordt avond en na al dat noeste werken is het tijd om JE KOFFIEBAR TE SLUITEN en alles te poetsen. Er komt een nieuwe klant, product & opwaardering in de stad en de startspeler wordt doorgegeven. En ja hoor, een nieuwe dag breekt aan en daar staan je eerste klanten al voor de deur. Hoeveel klanten je kan binnenlaten, hangt af van je populariteit, die je kan volgen op je “hype track”. Maar je kan je voorstellen dat, indien je koffiebar even populair is als de Primark, je deuren zullen plat gelopen worden om van jouw wereldberoemde koffie te kunnen komen proeven.

Het leuke aan dit spel is het aantrekken van klanten naar je koffiebar. Welke klant je wil aantrekken is afhankelijk van de genomen product- en opwaarderingskaarten. Zullen het hipsters, feestbeesten of muzikanten zijn?
Elke klant heeft een speciale wens, dit kan een donut, croissants of cake zijn bv. Ze hebben ook allemaal een speciale vaardigheid die een voor- of nadeel kan zijn.

De moeilijkheid van dit spel is de overvloed aan symbolen, het zijn er echt héél veel. De 1ste keren dat we speelden, werd ons het plezier wat ontnomen door steeds te moeten opzoeken wat bepaalde symbolen betekenden. Maar eens je de symboliek onder de knie hebt, speelt het allemaal vlotjes. Even een zure appel dus om door te bijten. Misschien is het een goed idee een kaart te voorzien met alle betreffende symbolen en hun betekenis.

20180131_151306Voor mij en alle spelers waarmee ik gespeeld heb, was het ook een storend element dat er componenten in een onhandig formaat aanwezig waren, zoals bv de goede en slechte beoordelingen, alsook de “hype” kaartjes. Maar nogmaals, het is natuurlijk een prototype.

Ook het SCOREVERLOOP van de klantengroepen vond ik niet zo leuk. Hierbij gaat elke speler zijn/haar klantengroepen apart tellen. Wie de meerderheid heeft van de groepen, krijgt het bijbehorende beloningsfiche van die groep, wat aangeeft dat die speler punten krijgt voor zijn verzamelde kaarten/symbolen. Andere spelers vallen dus uit de boot. Het zou beter zijn dat iedere speler voor zijn/haar verzamelde kaarten punten krijgt en dat diegene met de meerderheid per groep nog een extra bonus zou krijgen. Dit is gemeld aan de ontwerper en ze gingen met deze gedachte aan de slag.

20180124_000245

Op het eerste zicht leek het spel me te simpel, te makkelijk, te weinig spanning en te weinig animo. Maar gaandeweg begin je meer te ontdekken. Wanneer je “op het randje” speelt, ga je jezelf meer uitdagingen aanmeten, wat maakt dat je ook meer inspanningen zal moeten doen om je klanten te bedienen. De laatste 2 sessies heb ik me echt wel weten te amuseren.
De ontwerper is momenteel ook bezig met varianten te testen, zoals de moeilijkheid.

Het spel in zijn geheel, op dit moment, geeft je waar voor je geld. Zeker als je kijkt naar de hoogwaardige componenten en de grote hoeveelheid aan kaarten (+550 kaarten). De bereikte extra doelen op kickstarter geven het spel net nog dat tikkeltje meer.

Met dank aan:
Ann Geeraerts
Alle testspelers
Quality Beast voor het prototype
Bordspelcafé “The Playground”

Advertenties